Monday, May 17, 2010

18052010..

Bru abis fitness pagi ni..haket2 badan ni...aih.Since tk de bnde nk buat...so nk nulih sket la...tibe dpt idea plak.Topik pd hari ni ya...Melayu & Kaudu.

Ckp pasal kaudu ni..slalu kite kaitkan dgn hati.Melayu ni..sejak dr zaman Kesultanan Melayu Melaka lgi..sifat dengki busuk hati mmg mnjadi rutin harian..huhu...kalau tk Melaka dgn N9 mesti dah ade sultan.Mmg bende ni genetic la.Buktinya, menurut prof jalil kadir (die ajar den cell bio ngn microb..huhu..dpt B+..hee) sedangkan sifat takutkan kebuluran juga terdpat gen yg mngekodkannya dlm DNA kita, apatah lagi sifat dengki dan busuk hati..btul? Genetik ini dibawa turun menurun dan bergantung kpd setiap individu untk mengawal ekspresi gene ini.

Nak tau sama ada org tu sakit hati, dengki dgn kita, terdpt simptom2 yg mudah dikenal pasti.

1) Asal ko ade bnde lebih kt tgn, member akan ckp 'aku pon ade' (dgn nada sinis ..tone nak tinggi...)

2) Asal ko share satu bnde yg seronok dgn member ko...die akan kutok ko balik....caranya? korang ade common sense kan...bole detect...

3) Org yg dengki biasanya akan berterusan sakit hati dgn ko.Lagi2 bile die duduk serumah atau berdekatan dgn ko.Contoh, berckp bila perlu, respon jika mahu, kutok segala perilaku, moody selalu.
Org mcm ni, apa yg sewajarnya kite lakukan?
Direct ke talian pakar psikitari (eh btul ke eja? =)) atau hantar ke pulau jerjak join kusta league atau berterusan bersabar dan jgn maafkan dia.Sok kt mahsyar bia die sujud kt ko...haha!!

4) Org dengki akan sentiasa carik pasal dgn ko.Jenis ni blum lgi la dok dkat dgn aku.Mngkin tuhan aturkan untuk tidak berdekatan dgn aku....mngkin tidak..oh tidak....

5) Org dengki tk bole tgk ko lebih dr die.Dlm die pasrah, die juga akan menunjukkan perilaku yg bole menaikkan temperature ko spt yg dinyatakan di atas.

Ape la pekdah sakit hati dgn kelebihan org. Mmg kadang2 payah nk bersyukur dgn apa yg kita ada.Jadi berusahalah untk kepuasan diri sendiri.Mmmg manusia tk dpt nk elak drpd rasa cemburu dan dengki.Simpan sajalah dlm hati.Bnda ni kene practis.Jgn dilayan perasaan dengki tu.Kelak mempengaruhi tindakan kita.Kadang2 org yg kita dengkikan itulah yg akan bersusah payah tolong kita bila kita memerlukan.

Well bumi itu bulat...'ko buat aku, sok ko kene balik'. Ko aniaya aku, ko sakitkan aku, ko kutok aku, ko sumpah aku...smpi mati aku takkan maafkan kau...dan demi Allah kau takkan bahagia...

Agak beremosi nmpaknya...=))...well tension jugak jdi org kene niaya ni..letih bersabar...aih...

5 Responses to “18052010..”

voltox said...

sekarang dah nampak dah ramai tak suka ngan awak..ahaha..kita kena muhasabah diri kita dulu..mungkin kesilapan2 yg kita lakukan yg kita tidak sedar itu yg mempengaruhi orang lain untuk tidak suka atau bencikn kita..jadi muhasabah la diri balik..memang sy tau ramai tak suka kat awk ni..hahah..apa pun sy tgk awk baik je orgnya..cuma mgkn ada benda yg awk buat dan org lain tak berkenan..

apa pun tak salah awk meluahkn perasaan seperti ini..mungkin dgn luahan ini dpt menghilangkn tension awk..

apa pun..ubah la diri sendiri dulu ye..sikap kita sendiri yg membuat orang lain menilai kita..

ainamirah said...

hak2..hye ainaa...wess, Islam kan suh kite saling memaafi..ape kate kite maafkan je org uh..pahala inshaAllah bertambah..huk2 ak bukn nk bg ceramah, tp biase arr idop nih kite tak lekang dr bnda2 cam uh, ak pon pnah rase..tp once ak try muhasabah dri n just let things go, ak rase lega n bahagie pastuh..try ah resepi nih..haha

ainamirah said...
This comment has been removed by the author.
EyeNa said...

Voltox:Apa yg sy luahkan tkde kene mengena dgn sbrg kesilapan sy. Dok pikir jugak pe la silap aku buat kt mangkuk ni.Sy tk usik org..sy tk kutok and tk mengata pn.Sy pn ade rse dengki dgn org..tp sy tk buat mcm mane org buat pd sy.Diam-diam sudah.Sy bercerita mengenai org yg dengki cemburu dgn org lain, dan tindakan yg mangkuk2 tu buat pd kita yg menyebabkan kita terasa hati dan rse ringan je tgn nk bg penumbuk.Well that post was written based on what ive been through..and lately it happens frequently.If not I aint come out with that emotional piece..

In this scenario, there's nothing to be muhasabah about..only to say knapa kesabaran sy selalu diuji oleh mangkuk2 disekeliling sy.

Mun: Mungkin aku dah lame sabar dan bertahan...lame2 mun aku dah tk mampu nk maafkan org tu even org tu buat baik dgn aku....time goes by lembut la kot hati aku ni...tp untuk sekrang hati aku blum terubat lgi la mun...bunyik jiwang kot..tp keras2 aku hati taman bunga weh...

ainamirah said...

dalam hati ada taman...aceeewwaahh..haha..ok2 takpe2 lame2 okla tu..ak pun same gak kngkadang..haha dlam hati aku pon ada taman..